Strona g堯wna Nasz O鈔odek Historia Patron Kadra Dla rodzic闚 Projekty Galeria Wydarzenia Archiwum Przepisy Linki Kontakt

安ietlica szkolna
安ietlica I 安ietlica II
    wychowawca: Olga Miernik

    Zobacz zdj璚ie
    wychowawca: Marta Skupska

    Zobacz zdj璚ie

O 安ietlicy
  W naszym O鈔odku funkcjonuje 鈍ietlica szkolna przystosowana dla uczni闚 szko造 podstawowej, gimnazjum i szko造 zawodowej. Przebywaj w niej dzieci czekaj帷e na obiady szkolne, na opiekun闚 lub na autobus. Wyposa穎na jest w sprz皻 audiowizualny, 鈔odki audytywne, r騜nego rodzaju gry dydaktyczne, uk豉danki, puzzle, zabawki dla najm這dszych, a tak瞠 w biblioteczk z ksi捫kami, bajkami dla dzieci, komiksami, pras dzieci璚. Ponadto co roku z Funduszu Komisji Do Spraw Rozwi您ywania Problem闚 Alkoholowych przekazywane s 鈔odki finansowe na doposa瞠nie 鈍ietlicy w niezb璠ne artyku造 papiernicze, bardzo przydatne w codziennej pracy z uczniem niepe軟osprawnym intelektualnie w celu jego usprawniania.
Prowadzone s tu zaj璚ia powtarzaj帷e si okresowo:

GRY I ZABAWY
Powt鏎zenie znanych gier i zabaw, nauka nowych gier i zabaw 鈍ietlicowych w oparciu o now literatur. Opowiadanie legend i ba郾i, samorzutne i swobodne wypowiedzi dzieci. Ocena pozytywnej i negatywnej postawy opisanych bohater闚.

ZAJ犴IA PLASTYCZNO- TECHNICZNE
鑿iczenia plastyczne r騜nego typu dostosowane do mo磧iwo軼i dziecka. Rozwijanie wyobra幡i dziecka, kszta速owanie uczu estetycznych. Stosowanie r騜nych technik plastycznych, organizowanie konkurs闚, wystawek.

ZAJ犴IA DYDAKTYCZNE
Praca z ksi捫k, czasopismami, nauka piosenek, wierszy. Rozwi您ywanie zada z matematyki, zabawy i gry umys這we.

ZAJ犴IA SPORTOWO- REKREACYJNE
Spacery i wycieczki r騜nego typu. Nauka gier i zabaw ruchowych, zabawy na 鈍ie篡m powietrzu i w sali.

ZAJ犴IA KULTURALNO- ROZRYWKOWE
Kszta速owanie nawyk闚 porz康kowych, higienicznych. Nauczanie kulturalnego zachowania w r騜nych miejscach. Czytanie bajek, wierszy, komiks闚, prasy dzieci璚ej. Organizowanie kr鏒kich przedstawie. Rozwi您ywanie zagadek i rebus闚. S逝chanie bajek, ba郾i, muzyki powa積ej i wsp馧czesnej. Ogl康anie program闚 popularnonaukowych, bajek, film闚 dla m這dzie篡 na DVD i video.

PODCZAS PROWADZONYCH ZAJ岊 DZIECKO NIEPEΛOSPRAWNE INTELEKTUALNIE:
* jest wdra瘸ne do 鈍iadomej dyscypliny i odpowiedzialno軼i za 豉d i porz康ek
* uczy si przestrzegania kulturalnego zachowania w r騜nych okoliczno軼iach i miejscach
* bierze udzia w wycieczkach poznawczych, poznaje swoje miasto i 鈔odowisko
* uczy si poszanowania mienia spo貫cznego oraz poszanowania pracy r彗 ludzkich
* jest wdra瘸ne do wsp馧odpowiedzialno軼i
* kszta速uje prawid這w postaw ideowo- polityczn
* poznaje bohater闚 narodowych
* bierze udzia w pracach spo貫czno- u篡tecznych tj. sprz徠anie 鈍ietlicy szkolnej, otoczenia szko造, naprawa zabawek i gier, dbanie o opuszczone groby
* bierze udzia w r騜nego rodzaju grach i zabawach (tw鏎czych, konstrukcyjnych, umys這wych, ruchowych, towarzyskich)
* uczy si 酥iewa, ilustrowa ruchem piosenki, odgrywa proste role
* uczy si prawid這wej postawy podczas zaj耩
* uczy si organizowa czynny wypoczynek
* kszta速uje cechy psychomotoryczne tj. szybko嗆, zwinno嗆, wytrzyma這嗆, si豉
* wyrabia nawyk mycia r彗 przed posi趾ami i spo篡wania posi趾u o jednej porze
* poznaje wybrane zagadnienia z przepis闚 ruchu drogowego
* uczy si zachowa higien i bezpiecze雟two
* wzbogaca swoje s這wnictwo
* korzysta ze 鈔odk闚 audytywnych i audiowizualnych
* korzysta z pomocy przygotowania si do lekcji
* 獞iczy czytanie, pisanie, m闚ienie
* korzysta z prasy i literatury
* wyr闚nuje braki wiadomo軼i
* poszerza sw wiedz i umiej皻no軼i

POPRZEZ R荅NEGO RODZAJU ZAJ犴IA MUZYCZNE I RUCHOWE STYMULOWANY JEST ROZW粑 EMOCJONALNY I RUCHOWY
* dzieci wychodz z wewn皻rznej izolacji, staj si bardziej otwarte, 鄉ia貫, aktywne, ufne
* przejawiaj widoczn ch耩 kontaktu z pozosta造mi cz這nkami grupy
* odczuwaj rado嗆 z uczestnictwa w zabawie i satysfakcj p造n帷 z mo磧iwo軼i swobodnej, spontanicznej ekspresji ruchowej stymulowanej muzyk
* usprawniana jest koordynacja wzrokowo s逝chowo- ruchowa
POPRZEZ ZAJ犴IA Z ARTETERAPII STYMULOWANY JEST ROZW粑 SFERY POZNAWCZEJ, RUCHOWEJ I EMOCJONALNEJ
Nast瘼uje:
* pobudzenie do dzia豉nia
* wyzwolenie inicjatywy
* uaktywnienie uk豉du nerwowego
* pobudzenie strefy emocjonalnej, ruchowej i poznawczej
* usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej
* polepszenie p造nno軼i i 鄉ia這軼i ruch闚 r瘯i
* polepszenie precyzji kontroli mi窷ni
* usprawnienie ruchliwo軼i palc闚
* podniesienie poczucia warto軼i
* podniesienie akceptacji przez innych
* poszerzenie zakresu do鈍iadcze i prze篡
* rozwini璚ie koncentracji na zadaniu
* szersze poznanie 鈍iata i wyra瘸nie swoich uczu
* do鈍iadczenie sprawno軼i w豉snego cia豉 co kszta速uje pozytywny obraz siebie
* osi庵anie sukcesu i akceptacji, cz瘰to niedost瘼nej w innych dziedzinach, poprzez przekraczanie ogranicze, brak闚, nadmiernej koncentracji na sobie
* poczucie satysfakcji
POPRZEZ ZABAW TEMATYCZN, NA印ADOWCZ, SWOBODN, KIEROWAN, GRY STYMULOWANY JEST ROZW粑 SPOΒCZNY
Dzieci:
* ucz si wsp馧dzia豉 z inn osob podczas gry i zabawy
* poznaj zasady gier i zbaw, dostosowuj si do nich i przestrzegaj je
* ucz si rozumie poj璚ie kolejno軼i
* potrafi aktywnie uczestniczy w zabawie na郵adowczej
* rozumiej funkcj pospolitych i mniej pospolitych przedmiot闚
* dostrzegaj potrzeby innych
* czerpi rado嗆 z prostej i wsp鏊nej zabawy
POPRZEZ ZAJ犴IA DYDAKTYCZNE STYMULOWANY JEST ROZW粑 UMYSΜWY
Dziecko mniej sprawne intelektualnie w闚czas:
* ma pobudzon samodzieln artykulacj
* nast瘼uje poprawa wyrazisto軼i j瞛yka
* rozpoznaje i uk豉da sekwencje przedmiot闚
* potrafi zestawi przedmioty zgodnie z ich zastosowaniem
* potrafi wybiera i dopasowywa, segregowa przedmioty wed逝g okre郵onych cech
* rozpoznaje podobie雟twa i r騜nice
* poszerza sw鎩 s這wnik o nazwy przedmiot闚 i zwierz徠
* potrafi wyra瘸 w豉sne potrzeby
* poszerza zakres wiadomo軼i o otaczaj帷ym 鈍iecie
* rozwija umiej皻no嗆 czytania ze zrozumieniem, liczenia
* rozwija koncentracj uwagi i pami耩


  opracowa豉 Olga Miernik